از سایت خبری تحلیلی سلام شیعه غیبت و حیرت |
او را چگونه بستایم که بزرگتر از ستایش است و درباره او چه بگویم که هرچه گویم نمی از یم و قطرهای از دریای بی کران فضل و کمال او بیش نیست.
غیبت و حیرت نویسنده: سید محمد جواد مهری او استحجتبزرگ خدا، ولی اعظم پروردگار، نجات دهنده بشر، وارث تمامانبیا و اوصیا و جانشین همه پیامبران و امامان، خلف صالح، قائم به حق،مبین احکام دین، پروراننده عدل و داد، سمبل حق و حقیقت، تالی تلو قرآن،بقیه الله فی الارض، صاحب الزمان و خلیفه الرحمن. او است: منصور.. مویدبه تاییدات خداوند.. حجت.. نور.. فرقان.. صاحب امر.. پناهگاه امت.. انتقام گیرنده مظلومان.. پشتیبان محرومان.. برهان الهی.. سید و سرور همگان.. امیر امیران.. قاتلستمگران.. نور چشم مستضعفان.. نابود کننده تمام بدعتها، ضلالتها،گمراهیهاو گمراهان و خلاصه او است احیا کننده میراث رسول خدا و معصومان علیهمصلوات الله. او پرچمدار حق است که هر که زیر لوایش قرار گرفتبه کرانهنجات میرسد و هر که از او دوری جست، در ظلمتکده گمراهی غرق خواهد شد. مهدی طاووس اهل بهشت است و از سیمای درخشانش فروغ نور خدا بر آسمان وزمین میتابد.. او همان کوکب دری و ستاره درخشان است که شرق و غرب جهانبه او فروزان است. امام رضا علیه السلام چنین میستایدش: «او شبیه من و شبیه حضرت موسی است.بر او جامهای از نور پوشانده شده که از شعاع قدس الهی میافروزد. اوخلقتی معتدل و میانه دارد و رنگی روشن و درخشان. خوی و منشش مانند رسولخدا است.» وجود مبارکش رحمت استبر مومنان و صالحان و نقمت استبرکافران و تبهکاران. خداوند بوسیله او مردگان را زنده و کوردلان را بینا وگمراهان را هدایت میکند.
نقش امام زمان علیه السلام در دوران غیبت شاید برخی چنین بیاندیشند که اکنون در دورانغیبت، امام زمان سلام الله علیه هیچ نقشی در هدایت مردم ندارد و هیچاستفادهای از وجودش نیست و العیاذ بالله ولی این گمان باطلی است چراکه زمین بدون حجت هرگز نمیماند «لولا الحجه لساخت الارض باهلها; پس بایدهمواره حجتخدا بر روی زمین و در میان مردم باشد.» ولی اکنون که امامما غایب است چگونه از حضرتش بهره میگیریم؟ این همان سوالی است که جابربن عبد الله انصاری از رسول خدا صلی الله علیه و آله کرد که: «هلینتفع الشیعه بالقائم فی غیبته؟; آیا شیعیان در دوران غیبت از وجود قائمعلیه السلام استفاده میکنند؟»
حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمودند: «ای والذی بعثنی بالنبوه، انهم لینتفعون به، و یستضیئون بنور ولایته فیغیبته کانتفاع الناس بالشمس و ان جللها السحاب.;آری به همان خدایی کهمرا به پیامبری مبعوث فرمود سوگند، که شیعیان از وجود او بهره و از نورولایتش در دوران غیبتش پرتو میگیرند چنانکه مردم از آفتاب بهره میبرند هرچند پشت ابرها پنهان شده باشد.» آری! در دوران غیبتش، پیوسته منتظرقدومش هستیم. و برای رسیدنش و انتقام گرفتن از دشمنان الهی و دشمنانمان،لحظه شماری میکنیم. نمیشود خود در حالت انتظار بسر بریم و برای رسیدنشکه هر لحظه ممکن است تشریف بیاورد خود را آماده نسازیم و به ولایتشمسلح نباشیم و به عدالتش عشق نورزیم و به اوامرش تمسک نجوئیم و از آنچهنزد او ناپسند است دوری نکنیم. گو اینکه او پیوسته در راه و مسجد وبازار و همه جا ممکن استحاضر شود و ما او را نشناسیم; پس باید کاملامواظب اخلاق و رفتار و کردار و منش و خوی خویش باشیم، نکند سرورمان از مابرنجد و قلب مبارکش از تیرگی دلهای آکنده به گناهانمان، اندوهناک گردد. پس حضرت مهدی علیه السلام موجود است و در هر حال مراقب اعمال ماست هر چند از دیدگانآلوده ما پنهان باشد.
راز طول عمر امام علیه السلام و شاید برخی از روی جهل و نادانی به راز طول عمر امامجهالت ورزند و سوالی در ذهنشان بوجود آید که چگونه امام زمان را چنینعمری دراز است؟ علما و تاریخنگاران در این باره مقالهها، بحثها و کتابهانوشتهاند و ما را در این خلاصه گویی مجال سخن نیست، ولی هیچ سخنی برتر ازسخن پیشوایان ما نمیباشد، پس ببینیم آنان چه پاسخ میدهند. روایت است که امام صادق علیه السلام وقتی دید یکی از اصحابش از طول دورانغیبت، شگفت زده است، فرمودند: «ان الله تعالی ادار فی القائم ثلاثه، ادارها لثلاثه من الرسل: قدر مولدهتقدیر مولد موسی، و قدر غیبته تقدیر غیبه عیسی، و قدر ابطائه تقدیرابطاء نوح، و جعل له من بعد ذلک عمر العبد الصالح دلیلا علی عمره;خدایتبارک و تعالی سه مطلب را درباره قائم آل محمد ایفا نموده که درباره سهپیامبر انجام داده بود: ولادتش مانند ولادت حضرت موسی، و غیبتش مانند غیبتحضرت عیسی و طول عمرش مانند طول عمر نوح تقدیر کرد، سپس عمر حضرت خضر رادلیلی بر عمر درازش قرار داد.» آنگاه حضرت، علت غیبت آن سه پیامبر را طی حدیثی طولانی بیان میفرماید، و چنین نتیجه میگیرد: «و اما العبد الصالح الخضر، فان الله تبارک و تعالی ما طول عمره لنبوهقدرها له و لا لکتاب ینزل علیه و لا لامامه یلزم عباده الاقتداء بها، و لالطاعه یفرضها له، بل ان الله تبارک و تعالی لما کان فی سابق علمه انیقدر فی عمر القائم فی ایام غیبته، و علم من انکار عباده لمقدار ذلکالعمر فی الطول، طول عمر العبد الصالح من غیر سبب، فما اوجب ذلک الا لعلهالاستدلال علی عمر القائم، و لیقطع بذلک حجه المعاندین لئلا یکون للناس علیالله حجه;و اما در مورد بنده شایسته، حضرت خضر، پس بیگمان خدای تبارک وتعالی عمر او را دراز نگردانید به خاطر پیامبری ویژهای که برای او درنظر داشت و نه به خاطر کتابی که بر او میخواست نازل کند و نه شریعتی کهشریعتهای پیامبران پیش از او را نسخ نماید و امامتی که بندگانش را ملزمبه پیروی از او کند، و نه به خاطر اطاعتی که برای او بر بندگانش واجبگرداند، بلکه خدای تبارک و تعالی چون قبلا در علمش نهفته بود که عمر حضرتقائم را در دوران غیبتش طولانی گرداند، و میدانست که بندگانش نسبتبه آنعمر دراز اعتراض و انکار خواهند نمود، لذا بدون هیچ علتی عمر خضر راطولانی کرد تا به آن بر عمر حضرت قائم علیه السلام استدلال نماید و راهانکار را بر دشمنان و مخالفان ببندد و حجت را بر مردم تمام کند تااعتراضی به کار خدا نداشته باشند.» و اصلا در روایتهای گوناگونی ملاحظهمیکنیم که امامان ما به عمر حضرت نوح که در قرآن نیز از آن یاد شدهاست در این مورد استدلال میکنند و گاهی با تندی و تعجب آن را بیانمیکنند. امام صادق علیه السلام در حدیثی با ناراحتی میفرماید: «ماتنکرون ان یمد الله لصاحب هذا الامر فی العمر کما مد لنوح علیه السلام فیالعمر;چه جای انکار است که خداوند همچنانکه عمر حضرت نوح را طولانی قرارداد، عمر صاحب این امر را نیز دراز گرداند.» و اصلا کجای این امر تعجبآور است! خدائی که توانستحضرت مسیح را بدون پدر به دنیا آورد و او رادر گهواره به سخن گفتن وا دارد و نبوت را به کودک شیرخواره واگذار نمایدو عزیر را صد سال بمیراند و زنده نماید و یونس را در شکم ماهی مدتهازنده نگه دارد و ابراهیم را در میان کوهی از آتش و دود، حفظ کند و حضرتموسی را در تابوتی از سعف خرما در میان نهر نیل به سلامت دارد و هزارانهزار امر خارق العاده را برای اظهار قدرت خود در جهان دنیا انجام دهد،آیا نمیتواند حضرت قائم را هزار و اندی سال عمر دهد در حالی که نه اینامر محال است و نه غیر ممکن. وانگهی بعید نیستیکی از این انگیزههای اینعمر دراز، آزمایش و امتحان مسلمانان باشد، تا اینکه خوبان از بدان وصالحان از طالحان شناخته شوند. آنان که ایمانی ضعیف دارند باید جای راخالی کنند و به مومنان راستین واگذار نمایند.
امام کاظم علیه السلام فرمودند: «انما هی محنه من الله عزوجل امتحن بها خلقه...;علت غیبت طولانی امام زمان علیه السلام چیزی جز آزمایش الهی برای امتحان بندگانش نیست.» در حدیثی یافتمکه راوی از امام عسکری علیه السلام میپرسد: ای فرزند رسول خدا! آیا غیبتفرزندت طولانی میشود؟ حضرت پاسخ میدهد: «ای و ربی، حتی یرجع عن هذاالامر اکثر القائلین به، فلا یبقی الا من اخذالله عهده بولایتنا و کتب فی قلبه الایمان و ایده بروح منه;آری به خدایمسوگند، تا آنگاه که بیشتر معتقدان به این امر (شیعیان) از آن رویبرگردانند (آن را انکار کنند) و کسی نماند جز آنانکه خداوند از آنها برولایتمان پیمان گرفته است و ایمان را در دلهایشان مستحکم گردانیده و باروح خودش در آنان دمیده است.» و رسول خدا صلی الله علیه و آله طیحدیثی فرمودند: «تکون له غیبه و حیره تضل فیها الامم;برای او غیبتی باشد و سر گردانی وحیرتی که امتها را به گمراهی افکند.» همینطور هم هست. امروز بسیاری ازمسلمانان متاسفانه در گمراهی از شناختحجت و امام زمانشان هستند واز او روی برگرداندهاند هر چند خود بارها و بارها متذکر شدهاند که «هرکس امام زمانش را نشناسد و از دنیا برود،مانند اهل جاهلیت از دنیا رفتهاست». امروز بیشتر مردم، با اینکه احساس نیاز به رهبری مقتدر میکنند کهمشکلات بیشمارشان را حل کند و آنان را از سر در گمی و گمراهی بیرون آوردو انتقام ظالمان را از مظلومان بگیرد، با این حال، نسبتبه امام زمانشناختی ندارند و او را از یاد بردهاند و آن همه روایتهای رسول اکرمصلی الله علیه و آله را نادیده میگیرند جز زبدگان و نخبگانی که خداوندبر آنها منت گذارده و نعمتبزرگ ولایت را به آنها عطا کرده است کهامیدواریم ما نیز جزء آن اندک مخلصان و صدیقان باشیم. امام باقر علیه السلام فرمودند: «یخرج بعد غیبه و حیره، لا یثبت فیها علی دینه الا المخلصون المباشرونلروح الیقین الذین اخذ الله میثاقهم بولایتنا و کتب فی قلوبهم الایمان وایدهم بروح منه.» او پس از غیبت و سرگردانی طولانی مردم، ظهور میکند ودر دوران غیبتش کسی بر دینش باقی نمیماند جز مخلصانی که با روح یقینپیوند دارند (در ولایتشان پابرجا هستند و به غیبت و ظهور پس از غیبت،اطمینان کامل دارند) آنان که خداوند پیمان ولایتمان را با آنها بسته استو ایمان را در درون قلبهایشان قرار داده و با روح خویش تاییدشان نمودهاست. پس اکنون که در سختترین دوران دوری از امام و پیشوای معصوممان قرارداریم، و ملتهای مسلمان در سرگردانی و حیرت به سر میبرند، لازم است ماطبق پیمانی که در روز الستبا خدای خود بستیم در این عهد و پیمان،ثابت و پا بر جا باقی بمانیم و خدای نخواسته روی از اماممان برنگردانیمو به حجت و ولی اعظم خدا پشت نکنیم و ولایت را پیوسته پاس بداریم و دراین راستا چارهای جز صبر نیست و انتظار فرج در این زمان از هر عملی برترو فضیلتش بیشتر و پاداشش افزونتر است. امیر مومنان علیه السلام میفرماید: «انتظروا الفرج و لاتیاسوا من روح الله، فان احب الاعمال الی الله عزوجلانتظار الفرج.. و المنتظر لامرناکالمتشحط بدمه فی سبیل الله;منتظر فرج باشید و از رحمتخدا نومید مگردید زیرا محبوبترین و پسندیدهترین اعمالنزد خداوند، انتظار فرج است.. و همانا کسی که منتظر امر ما است، مانندکسی است که با خون خود در راه خدا پیکار کند». آری! شیعیان مخلص و صدیقخداوند و آنها که در پنهانی و آشکار، دعوت به سوی دین حق میکنند،منتظران فرج هستند. و یکی از مهمترین و برجستهترین دست آوردهای انتظار، همین است که در ایندنیای وانفسا که مشکلات از هر سوی گریبانگیر انسانهای متعهد میشود و بلاهابر او همچون ابر بهاری میبارد و مومنان واقعی در تنگنای اقتصادی ومحاصره سیاسی و یورش بیرحمانه تبلیغاتی دشمنان قسم خورده اسلام قرارگرفتهاند، روحیه امید را در آنان زنده نگه میدارد و در سایه همین امیداست که انسان مومن روبروی خویش میدان گستردهای از فضل و کرم الهی میبیندو حقیقت ظهور برایش مجسم میشود، و به خاطر همین روزنه امید است کهآرزویش از غیر خدا منقطع میگردد و به انتظار گشایش زندگی مادی و معنوی،جز فضل الهی را نمیطلبد و جز او را نمیخواند و به جز او که معشوق تمامصدیقان و اولیا و اصفیا و برگزیدگان استبه دیگری دل نمیبندد، و اینسرآمد آرزوهای هر انسان است. بار الها! ما را دلبند و شیفته خود قرار ده و قلوبمان را جز از حب خویش،تهی گردان و پیوند ما را با ولایت و با ولی الله اعظمت ارواحنا فداه،مستحکمتر ساز و عید سعید میلادش را بر همه ما و شیعیانش و محبانش مبارکگردان و چشمهای مارا به دیدار جمال دل آرایش روشن ساز و کشورش را از شرتمام دشمنانش حفظ فرما و رهبر و ملت را تا روز رسیدنش در کنف حمایتخوداز بلایا و حوادث مصون ساز.
منبع: ماهنامه پاسدار اسلام شماره 204 الف
|
از سایت خبری تحلیلی سلام شیعه
وقتی که صاحب الزمان(علیه السلام) بیاید
درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(دامت برکاته)
مقدّمه:
با توجّه به این که ایّام میلاد حضرت نزدیک می شود لازم است ذکری از آن بزرگوار داشته باشیم ذکری که سازنده و تربیت کننده باشد. مرحوم علاّمه مجلسی حدیثی درباره حضرت مهدی(عج) نقل می کنند:
متن حدیث:
* اذا قام القائم حکم بالعدل و ارتفع فی ایّامه الجور و امنت به السبل و اخرجت الارض برکاتها و ردّ کل حق الی اهله و لم یبق اهل دین حتّی یظهر الاسلام و یعترفوا بالایمان.(1)
ترجمه:
زمانی که حضرت حجة(عج) ظهور کند به عدالت حکم می کند و کسی نمی تواند به دیگری جور و ستم روا دارد و راه ها به وسیله او امن می گردد زمین برکاتش را برای استفاده مردم خارج می کند و امور را به دست اهلش می سپارد و هیچ دینی غیر از اسلام باقی نمی ماند و همه به اسلام گرایش پیدا می کنند.
شرح:
در این حدیث هفت برنامه برای حضرت بیان شده است:
1 و 2- حکومت عادلانه و رفع ظلم و جور: «اذا قام القائم حکم بالعدل و ارتفع فی ایّامه الجور» نقطه مقابل عدل، ظلم است نه جور، و قسط نقطه مقابل جور است. فرق بین عدل و قسط این است که عدالت یعنی حقّ دیگری گرفته نشود و قسط این است که بین افراد تبعیض نشود، پس ظلم به نفع خویشتن گرفتن و جور حقّ کسی را به دیگری دادن است. به عنوان مثال، یک وقت خانه زید را برای خودم می گیرم، که این ظلم است و یک وقت خانه او را می گیرم و به دیگری می دهم که این جور است. نقطه مقابل این است که خانه زید را نمی گیرم برای خودم که این عدل است و اگر به کسی هم ندهم این قسط است، پس قسط عدم تبعیض و عدل عدم ظلم است.
3- امنیت راه ها: «و امنت به السبل» راه ها به وسیله او امن می شود.
4- شکوفایی طبیعت: «و اخرجت الارض برکاتها» زمین برکاتش را خارج می کند چه برکات کشاورزی و چه معادن و چه نیروهای دیگری که برای ما مخفی است.
5- سپردن امور به اهل خبره: «و رُدّ کلّ حقّ الی اهله» کارها را به اهلش می سپارند به خلاف زمان ما که بسیاری از کارها به دست نااهلان است چرا که رابطه ها بر ضابطه ها مقدّم شده است.
6- حاکمیّت دین اسلام: «ولم یبق اهل دین حتّی یظهر الاسلام» هیچ دینی باقی نمی ماند و همه ادیان دین واحد می شوند و آن همانا اسلام است.
7- گرایش قلبی به اسلام: «و یعترفوا بالایمان» که دو معنی دارد ممکن است یا اشاره به این باشد که همه تابع مکتب اهل بیت می شوند و یا اشاره به این باشد که علاوه بر این که در ظاهر ایمان دارند در باطن هم مؤمن هستند.
فرق بین ایمان و اسلام در روایات آمده است، بعضی از روایات می گویند اسلام آن چیزی است که اگر شخص آن را اظهار بدارد جانش محفوظ و ذبیحه اش حلال است و ایمان آن چیزی است که مایه نجات او در قیامت است. در بعضی از روایات داریم که اسلام مانند مسجدالحرام و ایمان مانند کعبه است. احتمال دارد که این عبارت اشاره به آیه ای باشد که می فرماید: قالت الاعراب آمنّا...(2)
رئوس کارهایی که آن حضرت انجام می دهد و از روایات استفاده می شود در چهار محور خلاصه می شود:
1- اصلاح عقائد: «ما علی ظهر الارض بیت حجر و مدر الاّ ادخله الله کلمة الاسلام»(3) در تمام روی زمین خانه های سنگی برای ثروتمندان و خانه های گِلی فقرا و چادرها باقی نمی ماند جز این که کلمه «لا اله الاّ الله» در آنها خواهد بود و شرک برچیده خواهد شد.
2- تکامل عقول: جهش علمی و عقلانی پیدا می شود مرحوم علاّمه مجلسی چنین می فرمایند:
اذا قام قائمنا وضع یده علی رئوس العباد (شاید منظور ایشان این باشد که مردم تحت تربیت او قرار می گیرند) فجمع بها عقولهم و کملت بها احلامهم (اندیشه ها و خردهای آنها کامل می شود).(4)
3- عدل و داد: در روایات متعدّد آمده است که یملأ الارض عدلا و قسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً.(5)
4- اصلاح اخلاق: از بین بردن مفاسد اخلاقی و زنده کردن ارزش های اسلامی که این را از روایات علائم آخرالزمان استفاده می کنیم، روایاتی که می گوید قبل از قیام قائم انحرافات اخلاقی مثل زنا، سرقت، رشوه خواری، کم فروشی، شراب خواری، خون بی گناهان را ریختن زیاد می شود و معنایش این است که مهدی(عج) قیام می کند تا اینها را از بین ببرد یعنی نظام ارزشی به طور کلّی مختل شده و حضرت مهدی(عج) نظام ارزشی را درست می کند.
حضرت مهدی(عج) دارای لشکر و سپاه و اعوان و انصار است همچنان که در «زیارت آل یس» آمده است:
واجعلنی من شیعته و اتباعه و انصاره و یا در بعضی از روایات آمده است که: والمجاهدین بین یدیه، کسانی که می خواهند از اعوان آن حضرت باشند باید در این چهار محور کار کنند و کسی که هیچ یک از این امور را ندارد و دعا کند که از اعوان او باشد، این دعا دور از اجابت است.
اگر روحانیون این برنامه ها را پیاده کنند یک کلاس بزرگ تربیتی پیدا می شود. توسّل در جای خودش خوب است امّا واجعلنی من شیعته و اتباعه و... با توسّل حل نمی شود بلکه باید توحید خالص شود و آثار شرک را باید از دل و جان و جامعه برچیده. باید عدل و داد در مورد مردم و خانواده و اطرافیان خود پیاده کنیم. باید ارزش های اخلاقی را در خودمان زنده کنیم. اگر خوب تبیین شود که حضرت برای چه قیام می کند این کار چهره جامعه را عوض می کند. نمی توان بدون داشتن هیچ یک از این مبانی در صفوف حضرت قرار گرفت. خوب است که در ایّام ولادت آن حضرت کاری شود که مردم متوجّه اهداف و برنامه های آن حضرت شوند تا در مسیر آن قرار گیرند. و بدانید که دست هایی در کار است تا جشن های حضرت مهدی را آلوده خواندن و نواختن و بی بندوباری ها کنند گاه دشمن برای رسیدن به مقاصدش از همین برنامه های مذهبی استفاده می کند مثل مسجد ضرار که با مسجد می خواستند ریشه مسجد را بزنند. باید ارزش ها به صورت صحیح زنده شود مبادا که دشمنان بخواهند این ارزش ها را از بین ببرند. امید که خداوند این دعا را در حقّ ما مستجاب کند:
اللّهم اجعلنی من اعوانه و انصاره و اتباعه و شیعته و المجاهدین بین یدیه.
پی نوشت :
1. بحارالانوار، ج 52، ص 338.
2. آیه 14، سوره حجرات.
3. تفسیر قرطبی، ج 12، ص 300.
4. بحارالانوار، ج 52، ص 328.
5. بحارالانوار، ج 14، ص 33
منبع: پایگاه حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(دامت برکاته)
اللهم عجل لولیک الفرج