سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علم و فرهنگ

از سایت خبری تحلیلی سلام شیعه

غیبت و حیرت

چاپ ایمیل

او را چگونه بستایم که بزرگتر از ستایش است و درباره او چه بگویم که هرچه گویم نمی از یم و قطره‏ای از دریای بی کران فضل و کمال او بیش نیست.



غیبت و حیرت

نویسنده: سید محمد جواد مهری


او است‏حجت‏بزرگ خدا، ولی اعظم پروردگار، نجات دهنده بشر، وارث تمام‏انبیا و اوصیا و جانشین همه پیامبران و امامان، خلف صالح، قائم به حق،مبین احکام دین، پروراننده عدل و داد، سمبل حق و حقیقت، تالی تلو قرآن،بقیه الله فی الارض، صاحب الزمان و خلیفه الرحمن. او است: منصور.. مویدبه تاییدات خداوند.. حجت.. نور.. فرقان.. صاحب امر.. پناهگاه امت.. انتقام گیرنده مظلومان..

پشتیبان محرومان.. برهان الهی.. سید و سرور همگان.. امیر امیران.. قاتل‏ستمگران.. نور چشم مستضعفان.. نابود کننده تمام بدعت‏ها، ضلالت‏ها،گمراهی‏هاو گمراهان و خلاصه او است احیا کننده میراث رسول خدا و معصومان علیهم‏صلوات الله. او پرچمدار حق است که هر که زیر لوایش قرار گرفت‏به کرانه‏نجات می‏رسد و هر که از او دوری جست، در ظلمتکده گمراهی غرق خواهد شد.

مهدی طاووس اهل بهشت است و از سیمای درخشانش فروغ نور خدا بر آسمان وزمین می‏تابد.. او همان کوکب دری و ستاره درخشان است که شرق و غرب جهان‏به او فروزان است.

امام رضا علیه السلام چنین می‏ستایدش: «او شبیه من و شبیه حضرت موسی است.بر او جامه‏ای از نور پوشانده شده که از شعاع قدس الهی می‏افروزد. اوخلقتی معتدل و میانه دارد و رنگی روشن و درخشان. خوی و منشش مانند رسول‏خدا است.»

وجود مبارکش رحمت است‏بر مومنان و صالحان و نقمت است‏برکافران و تبهکاران. خداوند بوسیله او مردگان را زنده و کوردلان را بینا وگمراهان را هدایت می‏کند.

 

نقش امام زمان علیه السلام در دوران غیبت

شاید برخی چنین بیاندیشند که اکنون در دوران‏غیبت، امام زمان سلام الله علیه هیچ نقشی در هدایت مردم ندارد و هیچ‏استفاده‏ای از وجودش نیست و العیاذ بالله ولی این گمان باطلی است چراکه زمین بدون حجت هرگز نمی‏ماند «لولا الحجه لساخت الارض باهلها; پس بایدهمواره حجت‏خدا بر روی زمین و در میان مردم باشد.» ولی اکنون که امام‏ما غایب است چگونه از حضرتش بهره می‏گیریم؟ این همان سوالی است که جابربن عبد الله انصاری از رسول خدا صلی الله علیه و آله کرد که: «هل‏ینتفع الشیعه بالقائم فی غیبته؟; آیا شیعیان در دوران غیبت از وجود قائم‏علیه السلام استفاده می‏کنند؟»

 

حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمودند:

«ای والذی بعثنی بالنبوه، انهم لینتفعون به، و یستضیئون بنور ولایته فی‏غیبته کانتفاع الناس بالشمس و ان جللها السحاب.;آری به همان خدایی که‏مرا به پیامبری مبعوث فرمود سوگند، که شیعیان از وجود او بهره و از نورولایتش در دوران غیبتش پرتو می‏گیرند چنانکه مردم از آفتاب بهره می‏برند هرچند پشت ابرها پنهان شده باشد.»

آری! در دوران غیبتش، پیوسته منتظرقدومش هستیم. و برای رسیدنش و انتقام گرفتن از دشمنان الهی و دشمنانمان،لحظه شماری می‏کنیم. نمی‏شود خود در حالت انتظار بسر بریم و برای رسیدنش‏که هر لحظه ممکن است تشریف بیاورد خود را آماده نسازیم و به ولایتش‏مسلح نباشیم و به عدالتش عشق نورزیم و به اوامرش تمسک نجوئیم و از آنچه‏نزد او ناپسند است دوری نکنیم. گو اینکه او پیوسته در راه و مسجد وبازار و همه جا ممکن است‏حاضر شود و ما او را نشناسیم; پس باید کاملامواظب اخلاق و رفتار و کردار و منش و خوی خویش باشیم، نکند سرورمان از مابرنجد و قلب مبارکش از تیرگی دلهای آکنده به گناهانمان، اندوهناک گردد. پس حضرت مهدی علیه السلام موجود است و در هر حال مراقب اعمال ماست هر چند از دیدگان‏آلوده ما پنهان باشد.

 

راز طول عمر امام علیه السلام

و شاید برخی از روی جهل و نادانی به راز طول عمر امام‏جهالت ورزند و سوالی در ذهنشان بوجود آید که چگونه امام زمان را چنین‏عمری دراز است؟ علما و تاریخ‏نگاران در این باره مقاله‏ها، بحث‏ها و کتابهانوشته‏اند و ما را در این خلاصه گویی مجال سخن نیست، ولی هیچ سخنی برتر ازسخن پیشوایان ما نمی‏باشد، پس ببینیم آنان چه پاسخ می‏دهند.

روایت است که امام صادق علیه السلام وقتی دید یکی از اصحابش از طول دوران‏غیبت، شگفت زده است، فرمودند:

«ان الله تعالی ادار فی القائم ثلاثه، ادارها لثلاثه من الرسل: قدر مولده‏تقدیر مولد موسی، و قدر غیبته تقدیر غیبه عیسی، و قدر ابطائه تقدیرابطاء نوح، و جعل له من بعد ذلک عمر العبد الصالح دلیلا علی عمره;خدای‏تبارک و تعالی سه مطلب را درباره قائم آل محمد ایفا نموده که درباره سه‏پیامبر انجام داده بود: ولادتش مانند ولادت حضرت موسی، و غیبتش مانند غیبت‏حضرت عیسی و طول عمرش مانند طول عمر نوح تقدیر کرد، سپس عمر حضرت خضر رادلیلی بر عمر درازش قرار داد.»

آنگاه حضرت، علت غیبت آن سه پیامبر را طی حدیثی طولانی بیان می‏فرماید، و چنین نتیجه می‏گیرد:

«و اما العبد الصالح الخضر، فان الله تبارک و تعالی ما طول عمره لنبوه‏قدرها له و لا لکتاب ینزل علیه و لا لامامه یلزم عباده الاقتداء بها، و لالطاعه یفرضها له، بل ان الله تبارک و تعالی لما کان فی سابق علمه ان‏یقدر فی عمر القائم فی ایام غیبته، و علم من انکار عباده لمقدار ذلک‏العمر فی الطول، طول عمر العبد الصالح من غیر سبب، فما اوجب ذلک الا لعله‏الاستدلال علی عمر القائم، و لیقطع بذلک حجه المعاندین لئلا یکون للناس علی‏الله حجه;و اما در مورد بنده شایسته، حضرت خضر، پس بی‏گمان خدای تبارک وتعالی عمر او را دراز نگردانید به خاطر پیامبری ویژه‏ای که برای او درنظر داشت و نه به خاطر کتابی که بر او می‏خواست نازل کند و نه شریعتی که‏شریعتهای پیامبران پیش از او را نسخ نماید و امامتی که بندگانش را ملزم‏به پیروی از او کند، و نه به خاطر اطاعتی که برای او بر بندگانش واجب‏گرداند، بلکه خدای تبارک و تعالی چون قبلا در علمش نهفته بود که عمر حضرت‏قائم را در دوران غیبتش طولانی گرداند، و می‏دانست که بندگانش نسبت‏به آن‏عمر دراز اعتراض و انکار خواهند نمود، لذا بدون هیچ علتی عمر خضر راطولانی کرد تا به آن بر عمر حضرت قائم علیه السلام استدلال نماید و راه‏انکار را بر دشمنان و مخالفان ببندد و حجت را بر مردم تمام کند تااعتراضی به کار خدا نداشته باشند.»

و اصلا در روایتهای گوناگونی ملاحظه‏می‏کنیم که امامان ما به عمر حضرت نوح که در قرآن نیز از آن یاد شده‏است در این مورد استدلال می‏کنند و گاهی با تندی و تعجب آن را بیان‏می‏کنند.

امام صادق علیه السلام در حدیثی با ناراحتی می‏فرماید: «ماتنکرون ان یمد الله لصاحب هذا الامر فی العمر کما مد لنوح علیه السلام فی‏العمر;چه جای انکار است که خداوند همچنانکه عمر حضرت نوح را طولانی قرارداد، عمر صاحب این امر را نیز دراز گرداند.»

و اصلا کجای این امر تعجب‏آور است! خدائی که توانست‏حضرت مسیح را بدون پدر به دنیا آورد و او رادر گهواره به سخن گفتن وا دارد و نبوت را به کودک شیرخواره واگذار نمایدو عزیر را صد سال بمیراند و زنده نماید و یونس را در شکم ماهی مدتهازنده نگه دارد و ابراهیم را در میان کوهی از آتش و دود، حفظ کند و حضرت‏موسی را در تابوتی از سعف خرما در میان نهر نیل به سلامت دارد و هزاران‏هزار امر خارق العاده را برای اظهار قدرت خود در جهان دنیا انجام دهد،آیا نمی‏تواند حضرت قائم را هزار و اندی سال عمر دهد در حالی که نه این‏امر محال است و نه غیر ممکن. وانگهی بعید نیست‏یکی از این انگیزه‏های این‏عمر دراز، آزمایش و امتحان مسلمانان باشد، تا اینکه خوبان از بدان وصالحان از طالحان شناخته شوند. آنان که ایمانی ضعیف دارند باید جای راخالی کنند و به مومنان راستین واگذار نمایند.

 

امام کاظم علیه السلام فرمودند:

«انما هی محنه من الله عزوجل امتحن بها خلقه...;علت غیبت طولانی امام زمان علیه السلام چیزی جز آزمایش الهی برای امتحان بندگانش نیست.»

در حدیثی یافتم‏که راوی از امام عسکری علیه السلام می‏پرسد: ای فرزند رسول خدا! آیا غیبت‏فرزندت طولانی می‏شود؟ حضرت پاسخ می‏دهد:

«ای و ربی، حتی یرجع عن هذاالامر اکثر القائلین به، فلا یبقی الا من اخذالله عهده بولایتنا و کتب فی قلبه الایمان و ایده بروح منه;آری به خدایم‏سوگند، تا آنگاه که بیشتر معتقدان به این امر (شیعیان) از آن روی‏برگردانند (آن را انکار کنند) و کسی نماند جز آنانکه خداوند از آنها برولایتمان پیمان گرفته است و ایمان را در دلهایشان مستحکم گردانیده و باروح خودش در آنان دمیده است.»

و رسول خدا صلی الله علیه و آله طی‏حدیثی فرمودند:

«تکون له غیبه و حیره تضل فیها الامم;برای او غیبتی باشد و سر گردانی وحیرتی که امتها را به گمراهی افکند.»

همینطور هم هست. امروز بسیاری ازمسلمانان متاسفانه در گمراهی از شناخت‏حجت و امام زمانشان هستند واز او روی برگردانده‏اند هر چند خود بارها و بارها متذکر شده‏اند که «هرکس امام زمانش را نشناسد و از دنیا برود،مانند اهل جاهلیت از دنیا رفته‏است‏». امروز بیشتر مردم، با اینکه احساس نیاز به رهبری مقتدر می‏کنند که‏مشکلات بی‏شمارشان را حل کند و آنان را از سر در گمی و گمراهی بیرون آوردو انتقام ظالمان را از مظلومان بگیرد، با این حال، نسبت‏به امام زمان‏شناختی ندارند و او را از یاد برده‏اند و آن همه روایتهای رسول اکرم‏صلی الله علیه و آله را نادیده می‏گیرند جز زبدگان و نخبگانی که خداوندبر آنها منت گذارده و نعمت‏بزرگ ولایت را به آنها عطا کرده است که‏امیدواریم ما نیز جزء آن اندک مخلصان و صدیقان باشیم.

امام باقر علیه السلام فرمودند:

«یخرج بعد غیبه و حیره، لا یثبت فیها علی دینه الا المخلصون المباشرون‏لروح الیقین الذین اخذ الله میثاقهم بولایتنا و کتب فی قلوبهم الایمان وایدهم بروح منه.»

او پس از غیبت و سرگردانی طولانی مردم، ظهور می‏کند ودر دوران غیبتش کسی بر دینش باقی نمی‏ماند جز مخلصانی که با روح یقین‏پیوند دارند (در ولایتشان پابرجا هستند و به غیبت و ظهور پس از غیبت،اطمینان کامل دارند) آنان که خداوند پیمان ولایتمان را با آنها بسته است‏و ایمان را در درون قلبهایشان قرار داده و با روح خویش تاییدشان نموده‏است.

پس اکنون که در سخت‏ترین دوران دوری از امام و پیشوای معصوممان قرارداریم، و ملت‏های مسلمان در سرگردانی و حیرت به سر می‏برند، لازم است ماطبق پیمانی که در روز الست‏با خدای خود بستیم در این عهد و پیمان،ثابت و پا بر جا باقی بمانیم و خدای نخواسته روی از اماممان برنگردانیم‏و به حجت و ولی اعظم خدا پشت نکنیم و ولایت را پیوسته پاس بداریم و دراین راستا چاره‏ای جز صبر نیست و انتظار فرج در این زمان از هر عملی برترو فضیلتش بیشتر و پاداشش افزون‏تر است. امیر مومنان علیه السلام می‏فرماید:

«انتظروا الفرج و لاتیاسوا من روح الله، فان احب الاعمال الی الله عزوجل‏انتظار الفرج.. و المنتظر لامرناکالمتشحط بدمه فی سبیل الله;منتظر فرج باشید و از رحمت‏خدا نومید مگردید زیرا محبوب‏ترین و پسندیده‏ترین اعمال‏نزد خداوند، انتظار فرج است.. و همانا کسی که منتظر امر ما است، مانندکسی است که با خون خود در راه خدا پیکار کند». آری! شیعیان مخلص و صدیق‏خداوند و آنها که در پنهانی و آشکار، دعوت به سوی دین حق می‏کنند،منتظران فرج هستند.

و یکی از مهمترین و برجسته‏ترین دست آوردهای انتظار، همین است که در این‏دنیای وانفسا که مشکلات از هر سوی گریبانگیر انسانهای متعهد می‏شود و بلاهابر او همچون ابر بهاری می‏بارد و مومنان واقعی در تنگنای اقتصادی ومحاصره سیاسی و یورش بی‏رحمانه تبلیغاتی دشمنان قسم خورده اسلام قرارگرفته‏اند، روحیه امید را در آنان زنده نگه می‏دارد و در سایه همین امیداست که انسان مومن روبروی خویش میدان گسترده‏ای از فضل و کرم الهی می‏بیندو حقیقت ظهور برایش مجسم می‏شود، و به خاطر همین روزنه امید است که‏آرزویش از غیر خدا منقطع می‏گردد و به انتظار گشایش زندگی مادی و معنوی،جز فضل الهی را نمی‏طلبد و جز او را نمی‏خواند و به جز او که معشوق تمام‏صدیقان و اولیا و اصفیا و برگزیدگان است‏به دیگری دل نمی‏بندد، و این‏سرآمد آرزوهای هر انسان است.

بار الها! ما را دلبند و شیفته خود قرار ده و قلوبمان را جز از حب خویش،تهی گردان و پیوند ما را با ولایت و با ولی الله اعظمت ارواحنا فداه،مستحکم‏تر ساز و عید سعید میلادش را بر همه ما و شیعیانش و محبانش مبارک‏گردان و چشمهای مارا به دیدار جمال دل آرایش روشن ساز و کشورش را از شرتمام دشمنانش حفظ فرما و رهبر و ملت را تا روز رسیدنش در کنف حمایت‏خوداز بلایا و حوادث مصون ساز.

 

منبع: ماهنامه پاسدار اسلام شماره 204 الف


اللهم عجل لولیک الفرج


ارسال شده در توسط alireza

از سایت خبری تحلیلی سلام شیعه

 

وقتی که صاحب الزمان(علیه السلام) بیاید

 

درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(دامت برکاته)

 

مقدّمه:

با توجّه به این که ایّام میلاد حضرت نزدیک می شود لازم است ذکری از آن بزرگوار داشته باشیم ذکری که سازنده و تربیت کننده باشد. مرحوم علاّمه مجلسی حدیثی درباره حضرت مهدی(عج) نقل می کنند:

 

متن حدیث:

* اذا قام القائم حکم بالعدل و ارتفع فی ایّامه الجور و امنت به السبل و اخرجت الارض برکاتها و ردّ کل حق الی اهله و لم یبق اهل دین حتّی یظهر الاسلام و یعترفوا بالایمان.(1)

 

ترجمه:

زمانی که حضرت حجة(عج) ظهور کند به عدالت حکم می کند و کسی نمی تواند به دیگری جور و ستم روا دارد و راه ها به وسیله او امن می گردد زمین برکاتش را برای استفاده مردم خارج می کند و امور را به دست اهلش می سپارد و هیچ دینی غیر از اسلام باقی نمی ماند و همه به اسلام گرایش پیدا می کنند.

 

شرح:

در این حدیث هفت برنامه برای حضرت بیان شده است:

1 و 2- حکومت عادلانه و رفع ظلم و جور: «اذا قام القائم حکم بالعدل و ارتفع فی ایّامه الجور» نقطه مقابل عدل، ظلم است نه جور، و قسط نقطه مقابل جور است. فرق بین عدل و قسط این است که عدالت یعنی حقّ دیگری گرفته نشود و قسط این است که بین افراد تبعیض نشود، پس ظلم به نفع خویشتن گرفتن و جور حقّ کسی را به دیگری دادن است. به عنوان مثال، یک وقت خانه زید را برای خودم می گیرم، که این ظلم است و یک وقت خانه او را می گیرم و به دیگری می دهم که این جور است. نقطه مقابل این است که خانه زید را نمی گیرم برای خودم که این عدل است و اگر به کسی هم ندهم این قسط است، پس قسط عدم تبعیض و عدل عدم ظلم است.

 

3- امنیت راه ها: «و امنت به السبل» راه ها به وسیله او امن می شود.

 

4- شکوفایی طبیعت: «و اخرجت الارض برکاتها» زمین برکاتش را خارج می کند چه برکات کشاورزی و چه معادن و چه نیروهای دیگری که برای ما مخفی است.

 

5- سپردن امور به اهل خبره: «و رُدّ کلّ حقّ الی اهله» کارها را به اهلش می سپارند به خلاف زمان ما که بسیاری از کارها به دست نااهلان است چرا که رابطه ها بر ضابطه ها مقدّم شده است.

 

6- حاکمیّت دین اسلام: «ولم یبق اهل دین حتّی یظهر الاسلام» هیچ دینی باقی نمی ماند و همه ادیان دین واحد می شوند و آن همانا اسلام است.

 

7- گرایش قلبی به اسلام: «و یعترفوا بالایمان» که دو معنی دارد ممکن است یا اشاره به این باشد که همه تابع مکتب اهل بیت می شوند و یا اشاره به این باشد که علاوه بر این که در ظاهر ایمان دارند در باطن هم مؤمن هستند.

 

فرق بین ایمان و اسلام در روایات آمده است، بعضی از روایات می گویند اسلام آن چیزی است که اگر شخص آن را اظهار بدارد جانش محفوظ و ذبیحه اش حلال است و ایمان آن چیزی است که مایه نجات او در قیامت است. در بعضی از روایات داریم که اسلام مانند مسجدالحرام و ایمان مانند کعبه است. احتمال دارد که این عبارت اشاره به آیه ای باشد که می فرماید: قالت الاعراب آمنّا...(2)

 

رئوس کارهایی که آن حضرت انجام می دهد و از روایات استفاده می شود در چهار محور خلاصه می شود:

1- اصلاح عقائد: «ما علی ظهر الارض بیت حجر و مدر الاّ ادخله الله کلمة الاسلام»(3) در تمام روی زمین خانه های سنگی برای ثروتمندان و خانه های گِلی فقرا و چادرها باقی نمی ماند جز این که کلمه «لا اله الاّ الله» در آنها خواهد بود و شرک برچیده خواهد شد.

 

2- تکامل عقول: جهش علمی و عقلانی پیدا می شود مرحوم علاّمه مجلسی چنین می فرمایند:

اذا قام قائمنا وضع یده علی رئوس العباد (شاید منظور ایشان این باشد که مردم تحت تربیت او قرار می گیرند) فجمع بها عقولهم و کملت بها احلامهم (اندیشه ها و خردهای آنها کامل می شود).(4)

 

3- عدل و داد: در روایات متعدّد آمده است که یملأ الارض عدلا و قسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً.(5)

 

4- اصلاح اخلاق: از بین بردن مفاسد اخلاقی و زنده کردن ارزش های اسلامی که این را از روایات علائم آخرالزمان استفاده می کنیم، روایاتی که می گوید قبل از قیام قائم انحرافات اخلاقی مثل زنا، سرقت، رشوه خواری، کم فروشی، شراب خواری، خون بی گناهان را ریختن زیاد می شود و معنایش این است که مهدی(عج) قیام می کند تا اینها را از بین ببرد یعنی نظام ارزشی به طور کلّی مختل شده و حضرت مهدی(عج) نظام ارزشی را درست می کند.

 

حضرت مهدی(عج) دارای لشکر و سپاه و اعوان و انصار است همچنان که در «زیارت آل یس» آمده است:

واجعلنی من شیعته و اتباعه و انصاره و یا در بعضی از روایات آمده است که: والمجاهدین بین یدیه، کسانی که می خواهند از اعوان آن حضرت باشند باید در این چهار محور کار کنند و کسی که هیچ یک از این امور را ندارد و دعا کند که از اعوان او باشد، این دعا دور از اجابت است.

 

اگر روحانیون این برنامه ها را پیاده کنند یک کلاس بزرگ تربیتی پیدا می شود. توسّل در جای خودش خوب است امّا واجعلنی من شیعته و اتباعه و... با توسّل حل نمی شود بلکه باید توحید خالص شود و آثار شرک را باید از دل و جان و جامعه برچیده. باید عدل و داد در مورد مردم و خانواده و اطرافیان خود پیاده کنیم. باید ارزش های اخلاقی را در خودمان زنده کنیم. اگر خوب تبیین شود که حضرت برای چه قیام می کند این کار چهره جامعه را عوض می کند. نمی توان بدون داشتن هیچ یک از این مبانی در صفوف حضرت قرار گرفت. خوب است که در ایّام ولادت آن حضرت کاری شود که مردم متوجّه اهداف و برنامه های آن حضرت شوند تا در مسیر آن قرار گیرند. و بدانید که دست هایی در کار است تا جشن های حضرت مهدی را آلوده خواندن و نواختن و بی بندوباری ها کنند گاه دشمن برای رسیدن به مقاصدش از همین برنامه های مذهبی استفاده می کند مثل مسجد ضرار که با مسجد می خواستند ریشه مسجد را بزنند. باید ارزش ها به صورت صحیح زنده شود مبادا که دشمنان بخواهند این ارزش ها را از بین ببرند. امید که خداوند این دعا را در حقّ ما مستجاب کند:

اللّهم اجعلنی من اعوانه و انصاره و اتباعه و شیعته و المجاهدین بین یدیه.

 

پی نوشت :

1. بحارالانوار، ج 52، ص 338.

2. آیه 14، سوره حجرات.

3. تفسیر قرطبی، ج 12، ص 300.

4. بحارالانوار، ج 52، ص 328.

5. بحارالانوار، ج 14، ص 33

 

منبع: پایگاه حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(دامت برکاته)

 

اللهم عجل لولیک الفرج


ارسال شده در توسط alireza
<      1   2   3   4      >